Reserapport Återtåget etapp 1, 2014

Efter en tids vistelse på västkusten och i Göteborg var det så dags att vända stäven mot Stockholm och hemmahamnen.

Fredag 1/8
Kl. 10 kastade vi loss från Maritiman med 8 personer ombord. Färden gick i gott väder uppför Hisingsippi, även kallad Göta Älv.
Vid första slussen i Lilla Edet kunde vi testa rutinerna för slussning i Trollhätte Kanal. En timma senare var det dags att finslipa detaljerna när vi tog oss upp genom de fyra slussarna i Trollhättan. I den sista slussen vid Brinkebergs kulle, strax innan Vänersborg var vi proffs på slussning.
I Vänersborgs Gästhamn blev vi anvisade en kaj där det behövdes skohorn för att komma in. Det hade varit bättre att ta hjälp av fender visade det sig….
I Vänersborg kunde vi varmt välkomna Rickard, Ulrika och Tore Wallmark. Under Ulrikas ledning tog vi sikte på en av henne utvald restaurang där vi blev undfägnade till belåtenhet.

20140801_Möte_jvg_bron_Trollhättan_400
Möte vid järnvägsbron Trollhättan

Lördag 2/8
Efter lite manövrerande kunde vi så komma iväg från gästhamnen och bege oss ut på Vänern. Vädret var fortfarande strålande med bara en lätt krusning på vattnet.
Vi tog oss in i Ekens skärgård vid Navens fyr. Denna inomskärsled är mycket vacker och på sina ställen ganska trång. Lunch intogs vid bryggan utanför Läckö slott. Besök på slottet och bad blev en begivenhet för många.
Färden från Läckö förbi Mariestad och vidare till Sjötorp företogs i ett övervägande molnigt och lite lätt blåsigt väder.
Under lunchen nåddes jag av ett SMS från Göta Kanal där man meddelade att kanalen skulle stängas 17:00 istället för som brukligt 18:00. Detta på grund av en årligt förekommande kanalsimning. Efter telefonkontakt visade det sig att vi måste vara vid första slussen 16:30 för att komma upp till övre bassängen som var vår natthamn. Vi ökade då farten och kom fram 16:25. Det visade sig dock att man redan lagt ut trappor, bryggor och annat inför simningen, varför vi ombads vänta. Jag var inte glad åt att, för det första informationen kom så sent som några timmar innan och för det andra att man inte hörde av sig igen när man såg att det inte skulle gå med 16:30 heller. Nu brände vi diesel i onödan!
Väntan blev lång. När det var uppröjt kunde vi slussa upp tre slussar. Först strax efter 21:00 låg vi på vår plats för natten. Trots detta hann vi med en runda av restaurangens grillbuffé innan dom stängde köket.

20140802_Läckö_slott_400
Läckö slott

Söndag 3/8
Morgonen bjöd på väderomslag med växlande molnighet och skurar med vindbyar.
Slusstekniken i Göta Kanal skiljer sig från den i Trollhätte kanal. Nya rutiner arbetades in vilka satt bra efter bara några slussar. Tore var till stor hjälp i land under slussningen och han cyklade från sluss till sluss. Stort tack Tore.
Innan järnvägsbron i Lyrestad måste vi lägga till och vänta på att ett åskväder skulle dra vidare. Man öppnar nämligen inte broar och slussar då på grund av risken för blixtnedslag och strömavbrott. Först efter en dryg timma kunde vi köra vidare. Efter 19 slussar och ett antal lands- och järnvägsbroar i Göta Kanal kunde vi förtöja i Töreboda, drygt 91 m över havet. Jag lämnade över till Åke Foghammar som fortsätter med etapp 2 och 3.

20140803_Bland_korn_och_vete_400
Bland korn och vete

/Göran Ringqvist
FC Återtåget etapp 1

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *