Veckans M-båt

Minsveparen M 18

M 18 (anropssignal SBZK) sjösattes den 24 juli 1941 vid Neglingevarvet i Saltsjöbaden och är en systerbåt till M 19 och M 20. Efter minsvepningar under och efter andra världskriget blev hon 1961-83 trängfartyget A 232 Spoven. Därefter gick M 18 som röjdykarfartyg. Hon utrangerade från Flottan den 15 september 1986, varefter hon fick diverse privata ägare med anropssignal SLZC. Maskiner var ursprungligen 2 Kockum/Frichs. M 18 var med vid minsprängningen i december 1941 vid Gräsgård, Öland som sänkte en minsvepare och krävde 10 dödsoffer. M 18 klarade sig oskadd den gången. Hon är dock en av få M-båtar som förlist. Det gjorde hon i privat ägo i oktober 1992 på en resa från Åland till Polen. M 18 lämnade Mariehamn den 18 oktober på kvällen och skulle till Polen för bl.a. målning. Ägaren och skepparen, en engelsman, blev funnen drunknad utanför Nämdö. Den döde hade flera lager kläder, dubbla livvästar och en frälsarkrans. Han låg vid en provisorisk flotte där det också fanns en tom flytväst. Tydligen hade man haft viss tid för att förbereda övergivande av fartyget. En polsk besättningsman är saknad. Orsaken till förlisningen är okänd men troligen överraskades man av hårt väder.

Neglingevarvet

Stockholms Båtbyggeri AB låg ursprungligen på Liljeholmen, men flyttades efter en brand 1904 till Neglinge, Saltsjöbaden. Från dess tillkomst på 1890-talet till 1974 ägdes varvet av den välkände båtbyggaren August Plym och hans arvingar. På Neglingevarvet byggdes främst segeljakter och yachter, man var välkänd för sin höga kvalitet. Förutom Jac Iversen var många kända konstruktörer kopplade till varvet. Neglingevarvet var vid denna tid ett av de förnämligaste träbåtsvarven i världen. Förutom familjen Plym så betydde båtbyggarsläkten Andersson mycket med sin hantverksskicklighet. Plym konstruerade och byggde från sekelskiftet ett stort antal segelbåtar: Kanske den mest berömd är skärgårdskryssaren Beatrice Aurore, vilken är den snabbaste svenska skärgårdskryssaren genom tiderna. Men även den vackra Itaka, som också seglar idag är finare än någonsin. Den fantastiska R-12an Princess Svanevit är nu under renovering på Stockholms båtsnickeri. På varvet byggdes minsveparna M 18, M 19 och M 20 samt utrustades M 23. Minsveparna byggdes med samma omsorg och kvalité som varvets andra båtar. Vi brukar hävda att M 20 och hennes systerbåtar från Neglingevarvet är flottans mest välbyggda båtar och att dom håller högsta yachtkvalité! Fartyget var planerat att fungera i upp till 25 år. Men t.ex. M 20 är mycket välbyggd och har nu varit sjögående i 80 år! Neglingevarvet köptes 1980 av Gert Eriksson och 1991 flyttade verksamheten till Kvarnholmen.

Jubileum

M 20 kommer att segla till Neglinge den 1 december i år och förtöja där Neglingevarvet en gång låg. M 20 sjösattes i Neglinge den 1 december 1941. Föreningen M 20 med vänner samlas på platsen där fartyget gick av stapelbädden för 80 år sedan för att minnas, hedra och fira. Det finns fortfarande några få platser kvar på jubileumsmiddagen. Anmälan till: kontakt@minsveparen.se

Mer info

Detta är ett inlägg i vår serie om M-båtarna. Läs mer om M 20 och de andra M-båtarna i boken Minsveparen M 20 – 80 år till sjöss i krig och fred. Boken är framtagen i ett samarbete mellan Föreningen M 20 och Sjöhistoriska museet i samband med Minsveparen M 20:s 80-års jubileum 1 december 2021. Här kan du förbeställa boken: https://minsveparen.se/forhandsbokning/

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *