Veckans M-båt

Minsveparen M 17

M 17 (anropssignal SBZZ) sjösattes 1941 vid Sverres varv i Göteborg. Under tiden 1961-83 fungerade hon som trängfartyg A 231 Lommen, sedan som röjdykarfartyget M 17. Maskiner ursprungligen 2 Kockum/Frichs. M 17 deltog i sökandet efter den minsprängda ubåten HMS Ulven i april 1943. Den sjukna ubåten med 33 mans besättning hittades på 15 meters djup utanför Stora Pölsan. M 17 deltog sedan i efterkrigsminsvepningarna 1945-47 samt i svepningen av ny färjelinje mellan Varberg och Grenå 1960. M 17 utrangerades från flottan den 15 september 1986 och såldes till en privatperson. 1989 såldes hon enligt uppgift till dåvarande Jugoslavien. Vidare öde är okänt. Vi är tacksamma för alla tips om M 17:s öde!

Sverre Varv

Sverre Varv & Mekaniska Verkstad startades 1915 som modellverkstad av Olof Traung. Här framställdes fartygsmodeller till skeppsvarven i Göteborg. Sverre Varv & Mek. Verkstad blev ett känt lustbåtsvarv, men här byggdes också en del större fiskebåtar. Allt som allt byggdes 179 fartyg och båtar vid Sverrevarvet. De flesta var mindre båtar som långedragsjullar, yachter, havskryssare och folkbåtar, men också arbetsbåtar, fiskebåtar och minsveparen M 17. Varvet fick en viktig roll när de svenska fiskebåtsvarven fick stora beställningar på 1940- och 1950-talen från utlandet. Ingenjörerna vid Sverrevarvet tog fram arbetsritningar till isländska fiskefartyg och man utförde dessutom testförsök i provränna av olika skrovtyper för fiskebåtar. Efter 1953 tillverkade Sverres enbart fartygsmodeller. Företaget lades ned 1993.

Mer info

Detta är ett inlägg i vår serie om M-båtarna. Läs mer om M 20 och de andra M-båtarna i en kommande bok. Boken Minsveparen M 20 – 80 år till sjöss i krig och fred är framtagen i ett samarbete mellan Föreningen M 20 och Sjöhistoriska museet i samband med Minsveparen M 20:s 80-års jubileum 2021. Här kan du förbeställa boken: https://minsveparen.se/forhandsbokning/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *