Veckans M-båt

Minsveparen M 10

M 10 (anropssignal SBZC) sjösattes 1941 vid Kungsörs varv och utrangerades 1960. M 10 byggdes av misstag med ett något sluttande akterskepp och blev därigenom den snabbaste M-båten, ca 1 knop snabbare än övriga! Misstaget berodde på att golvet i varvshallen under M 10 akter hade sjunkit något. Felet uppdagads när motorerna skulle anslutas till propelleraxlarna. Åtgärden blev att ändra lutningen på axlarna och låta aktern vara. Efter utrangeringen överläts hon 1962 till dåvarande Sjöfartsstyrelsen som sjömätare under namnet Viggen och senare såldes hon som fritidsfartyg under namnet Mio (Anropssignal SKUY). Maskiner: 2 Volvo Penta MD96, 1955. Vidare öde okänt.

Kungsörs varv

Längst in i Mälaren finns Kungsörs Båtvarv, även känd som Schelins Båtvarv efter grundaren, den legendariske båtbyggaren Oscar Schelin. Kungsörs varv är Sveriges äldsta familjeägda båtvarv och är nu inne på fjärde generationen. Idag är det ett modernt småbåtsvarv. På varvet har det byggts många fina segelbåtar, bland annat skärgårdskryssare och ”Ljungströmare”. Ibland de mest uppmärksammade båtar som byggts på varvet är de som byggdes till OS-seglaren Lasse Thörn. Det var tre st. A 22 samt fem st. 5:5, som alla kom att heta Rush. Den första Rush byggdes 1936. Den sista, Rush Vlll, byggdes 1968 och var även det sista träbygget som lämnade varvets slip. Lasse Thörn med 5:5an Rush V tog OS-guld i Melbourne 1956. Rush Vll tog silver Tokyo 1964. Fem båtar av de 5:5or som tävlade i Tokyo var byggda på Kungsörs varv. Här byggdes också minsveparna M 10 och M 23. M 23 utrustades dock vid Neglinge varv i Saltsjöbaden. Eken till minsveparna hämtade varvet själva i den s.k. Älghagen i Kungsör där redan Gustav Vasa började plantera ekskog till flottans fartygsbyggen.

Detta var inlägg 9 av planerade 25 i vår serie om M-båtarna. Vi tar gärna emot mer information, bilder och minnen från dessa vackra fartyg, maila till kontakt@minsveparen.se.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *