Veckans M-båt

Båtkonstruktören Jack Iversen

Idag på Norges nationaldag 17 maj uppmärksammar vi och hyllar den skicklige konstruktören av M-båtarna, Jac Iversen!

Jac Iversen (1884–1974) var en norsk båtkonstruktör som är känd för sina vackra och välseglande båtar. Jac Iversen utbildade sig i USA och började sin yrkeskarriär på ett eget båtvarv i Son i Norge, som han grundade 1907. Där arbetade till 1926, då varvet lades ned. Han flyttade därefter till Göteborg, där han var verksam ett par år. Senare flyttade han till Stockholm, där han bodde och arbetade resten av livet. Första tiden jobbade Jac Iversen som förman hos Plym på Neglingevarvet. Han startade sedan 1930 konstruktionsbyrån Iversen Yacht AB vid Nybrokajen i Stockholm. Jac Iversen knöts som konstruktör till Neglingevarvet. August Plyms varv i Neglinge ansågs vara det förnämsta i sitt slag i Sverige och beställningarna började snart strömma in. Iversen ritade och konstruerade ett stort antal mindre motorbåtar och segelbåtar men även motorkryssare och lyxyachter till prominenta beställare. Till Torsten Kreuger ritade han till exempel den 10,5 meter långa dubbelruffade snabbgående båten Mary. Jac Iversen var mycket produktiv, Sjöhistoriska museet har enligt uppgift fler än 2000 ritningar till 800 olika båtkonstruktioner av honom i sitt arkiv!

Jac Iversen fick 1933 uppdraget att rita ett fisketransportfartyg, Axel. Jac inspirerades av de snabbgående motorkryssare han tidigare ritat för privatpersoner. Skrovet var rent, långsmalt av deplacementstyp och byggt av furu på stål- och ekspant. Konstruktionsprincipen med bordläggning av trä på stålspant hade Jac Iversen troligen fått från Neglingevarvet. August Plym hade praktiserat i USA och där lärt sig denna metod. Plym och Iversen utvecklade metoden till fulländning och byggde mycket vackra, starka och hållbara fartygsskrov. Jac Iversen fick i uppdrag av Marinförvaltningen att rita en serie ”minsvepare mindre” baserade på fiskefartyget Axel. 1939 beslutades om 12 stycken M-båtar ca 25 m långa (M 3-M 14) och sedan 1940 en något modifierad serie om 12 stycken ca 28 m långa (M 15-M 26). M-båtarna är grundgående, går mjukt i sjön med sina utfallande bogar och har god manöverförmåga. Och dom är byggda med yachtkvalité med skrov i Hondurasmahogny och däck i Oregon Pine.

M-båtarna blev något av Jac Iversens mästarprov och vi gläds över att vi efter 80-år fortfarande kan njuta av hans vackra M-båtar till sjöss!

Mer info

Detta är ytterligare ett inlägg i vår serie om M-båtarna och deras historia. Läs mer om M 20 och de andra M-båtarna i boken Minsveparen M 20 – 80 år till sjöss i krig och fred. Boken är framtagen i ett samarbete mellan Föreningen M 20 och Sjöhistoriska museet i samband med Minsveparen M 20:s 80-årsjubileum 1 december 2021. Här kan du beställa boken: https://minsveparen.se/forhandsbokning/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *