Veckans M-båt

Minsveparen M 23

M 23 med anropssignal SBZQ sjösattes 1941 vid Kungsörs Båtvarv där även M 10 byggdes. Hon utrustades tillsammans med M 18, M 19 och M 20 på Plyms Neglingevarv i Saltsjöbaden. M 23 togs i bruk av Flottan den 1 november 1941 och sattes omedelbart i tjänst för minsvepning dygnet runt under världskriget fram till krigsslutet. Från 1975 till 1983 tjänstgjorde hon som bevakningsbåt och röjdykarfartyg och hon utrangerades den 1 november 1989. Maskineriet var ursprungligen 2 Frichs dieslar om 200 hk vardera, senare utbytta till 2 Scania Vabis DS 11. M 23 såldes 1989 till en privatperson, som lät göra en ombyggnad till fritidsfartyg på Holms varv i Råå, varefter fartyget döptes till Emm XXIII (M 23 med romerska siffror!) med ny anropssignal SCIM. EMM XXIII låg i Limhamn 1989-2007. Gick sen upp till Helsingborg och låg där till 2013. I november 2013, då familjerna Fredriksson övertog ägandet, togs hon ner till Turbinhamnen i Malmö. 2014 i juni bar det av till Göteborg för att renovera överbyggnader och däck. Hon ligger nu vid Marieholmsbron, ”Drömmarnas kaj” som är M 23:s nya hemmahamn. Så vitt känt är ombyggnaden klar och M 23 är i gott skick och används som husbåt. Hon har bl.a. kvar sin orginalhytt i trä. M 23 har en egen hemsida: https://emm-xxiii.webnode.se och Facebook sida: EMM XXIII M23

Kungsörs varv

Längst in i Mälaren finns Kungsörs Båtvarv, även känt som Schelins Båtvarv efter grundaren, den legendariske båtbyggaren Oscar Schelin. Kungsörs varv är Sveriges äldsta familjeägda båtvarv och är nu inne på fjärde generationen. Idag är det ett modernt småbåtsvarv. På varvet har det byggts många fina segelbåtar, bland annat skärgårdskryssare och ”Ljungströmare”. Bland de mest uppmärksammade båtarna som byggts på varvet är de som byggdes till Lasse Thörn. Det var tre st A 22 samt fem st 5:5, som alla kom att heta Rush. Den första Rush byggdes 1936. Den sista, Rush VIII, byggdes 1968 och var även det sista träbygget som lämnade varvets slip. 5:5an Rush V tog guld i OS Melbourne 1956. Rush VII tog silver Tokyo 1964. Fem båtar av de 5:5or som tävlade i Tokyo var byggda på Kungsörs varv. Här byggdes också minsveparna M 10 och M 23. Ekvirket till minsveparna hämtade varvet själva i den s.k. Älghagen i Kungsör där redan Gustav Vasa började plantera ekskog till flottans fartygsbyggen.

Mer info

Detta är ett inlägg i vår serie om M-båtarna. Läs mer om M 20 och de andra M-båtarna i boken Minsveparen M 20 – 80 år till sjöss i krig och fred. Boken är framtagen i ett samarbete mellan Föreningen M 20 och Sjöhistoriska museet i samband med minsveparen M 20:s 80-årsjubileum 1 december 2021. Här kan du beställa boken: https://minsveparen.se.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *