Veckans M-båt


Efter ett uppehåll under sommarens jubileumsresa med M 20 återupptar vi nu serien om M-båtarna. Vi har tidigare beskrivit M 1 till M 10. Denna vecka berättar vi om Minsveparen M 11.

Minsveparen M 11

M 11 tillhör den första serien om 12 mindre minsvepare i trä, de så kallade 39-båtarna vilka byggdes 1940-41. Fartygens mått: längd 25 m, bredd 5,1 m, djupgående 1,1m och deplacement 51 ton. Maskiner ursprungligen 2 Ellwe dieslar. M 11 (anropssignal SBZE) sjösattes 1940 vid Bröderna Larsson varv och mekaniska verkstad i Kristinehamn. M 11 är systerfartyg till M 12 och M 26. Efter sjösättning fördes M 11 över Vänern och genom Trollhätte kanal och Göta älv till Nya Varvet i Göteborg för rustning. M 11 tjänstgjorde som minsvepare och deltog i minröjningarna av svenska farvatten under och efter andra världskriget. M 11 utrangerades från flottan den 22 november 1957. Hon övergick då till Tullverket som tulljakten TV 011. Senare såldes hon till en privatperson som ”lustfartyget” (fritidsfartyget) Rebecca (anropssignal SCQA). Rebecca ligger numera vid Norrmälarstrand i Stockholm, ombyggd men i gott skick. Restaurering och ombyggnad av däckshus gjordes i Östhammar år 2000 samt på Mälarvarvet under 2001.

Bröderna Larssons varv och mekaniska verkstad

Bröderna Larssons var ett fartygsvarv i Kristinehamn. Varvet grundades av Richard och Hugo Larsson omkring 1907. Företaget byggde salongsbåtar och andra fritidsbåtar, som konstruerades av C G Pettersson, bl.a. M/Y Fiorella. Man experimenterade under tidigt 1930-tal med serietillverkning av petterssonbåtar. Fram till 1949 byggde varvet fritidsbåtar, och därefter passbåtar, tullkryssare, sjöräddningskryssare och andra yrkesfartyg. Här byggdes under 40-talet M-båtarna M 11, M 12 och M 26 samt under 60-talet en serie bevakningsbåtar bl.a. B 70 Hojskär. Bröderna Larssons varv och mekaniska verkstad i Kristinehamn lades ned 1964 efter en totalförstörande brand.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *