Målgång i Etapp C av ”Visbyresan” 2014

Söndag em den 13/7 förtöjde M 20 tryggt utanpå MUL 13 Kalmarsund vid Maritman i Göteborg.

Nedan följer en resumé av resan.

Tisdag 8/7
Jag tog över FC-skapet i Karlskrona tisdag em efter Lars Petré, som kört Etapp B. Besättningen för övrigt var Lars Landström (chief) samt Eric Jannerfeldt, Jan Frumerie och Carl Krusell.
Efter samkvämet på en av torgets pubar fick jag se den största glass jag någonsin mött. Bakom den fann jag så Eric….

Onsdag 9/7
Vi lämnade Karlskrona i sol något tidigare än planerat, då vi på vår väg till Ystad, måste gå in i Nogersund för att bunkra diesel.
Efter Hasslöbron kom vi ut på Hanöbukten med en frisk ostan i häcken. Bunkring och lunch intogs i ett blåsigt Nogersund. Väl ute igen hade vi vind och sjö, som nu hade ökat till kuling, tvärs om bb. För att inte rulla så mycket beslöt jag ändra kursen så att vi fick sjöarna på bb bog. Efter att ha gått så under en tid bytte jag i en vågdal till en kurs med sjön på bb låring. Det gav en mycket lugnare gång. I höjd med Simrishamn var det så åter dags att gira för att komma ut från land. Då var sjöarna någon meter och vindstyrkan säkert uppe i 17 m/sek. Rorgängaren hade fullt sjå att hålla kursen eftersom inga styrmärken fanns (inte ens en molntapp) och magnetkompassen dansade runt. Någon gång körde vi därför stäven vinkelrätt i vågorna med följden att Eric och jag fick några duschar. Solen vinden och det varma vädret torkade dock snart kläderna. När jag bedömde att nästa slag skulle föra oss förbi Sandhammaren vände vi med hjälp av sb dikt och saxade maskiner.
Nu blev det åter behagligare och vi kunde surfa på till Ystad utan problem. Vi fick besked att efter en tågfärja hade passerat ut kunde vi gå in, så vi väntade utanför pirarmarna några minuter. På kajen fanns våra danska passagerare Palle Nielsen och Finn Rasmusen och tog tamparna. Detta var välkommet eftersom den hårda vinden låg på från kajen. Det dröjde inte länge förrän Ragnar Westblad också dök upp.
Tillsammans marscherade vi upp till Ystad Bryggeri där vi intog en grillbuffé tillsammans med för stället passande dryck.

Torsdag 10/7
Vi fick traffic clearance att lämna hamnen efter katamaranen till Bornholm avgått. Vädret var fortsatt strålande men den ostliga vinden låg fortfarande på. Detta besvärade oss inte als på vår kurs mot Falsterbokanalen. I kanalen mötte vi ett danskt vikingaskepp och i hamnen norr om bron låg Christer med M 21 och väntade på att vinden skulle mojna innan dom gick österut. Vi utbytte hälsningar och körde vidare mot Køge. På vägen övade vi på att bärga man över bord. Eftersom ingen anmälde sig frivilligt fick vi öva med en livboj.
När vi närmade oss vår tilläggsplats sköt Køge Marine Förening salut vilken vi genast besvarade med att skjuta svensk lösen. En delegation på ca 30 personer fanns på kajen och hälsade oss välkomna. Efter samkväm på halvdäck blev vi inviterade till Marinestuen där vi blev rikligt undfägnade under sång och förbrödring. Tapto med flagghalning är en god tradition som avslutning på en trevlig kväll.
Några tappra vände stegen till Skipperkroen där ägaren Claus (god vän till Palle och Ragnar) bjöd på historier från handelsflottan samt öl och Gammel Dansk.

Fredag 11/7
Med tolv passagerare och sju i besättningen avgick vi från Køge för att gå till platsen för vraket av Dannebrogen. Här har ca 600 personer sin grav. Vinden var svag och endast en lätt dyning noterades. Køge Marine Förening har som tradition att lägga ned en krans under tal och hedersbetygelser när man passerar med M 20. Efter en lång och vemodig signal från M 20 satte vi kurs mot Drogden rännan och Köpenhamn.

20140711_Kransnedläggning_4_400
Kransnedläggning vid platsen för vraket Dannebrogen.
Foto: Lars Landström

Inpasseringen skedde genom Linetteløpet. Vi passerade den lille Havfruen och strax därefter en Nato styrka med danska, tyska, estniska och litauiska (?) örlogsfartyg vid Amalienborg. Vid inloppet till Nyhavn vände vi och gick tillbaka förbi Operahuset. Den tidigare marinbasen Holmen är nu museum och där låg bla. Fregatten Peder Skramm, en torpedbåt och en ubåt.
Väl ute i Öresund igen satte vi kurs nord för att göra ett strandhugg på Ven. Lunch intogs under gång och Janne fick beröm för sin fisksoppa. Rundstycken därtill hade Palle köpt hos bagaren på morgonen. Efter vi förtöjt i Kyrkbackens hamn gavs det möjlighet till fria aktiviteter i land under två timmar.
Nästa stopp blev Helsingør där det gäller att passa upp med den täta färjtrafiken. Här steg elva av våra danska vänner av samt Ragnar. Aage och Søren (far och son) Mikkelsen hade glädjande nog valt att följa med till Göteborg.
Vi gick ut i trafiksepareringen norrut till Höganäs för natthamn.
Efter en del övertalning lyckades Calle fixa ett bord på Hamnrestaurangen där vi för tids vinnande åt en räktallrik.

20140711_Kyrkbacken_Ven_400
Kyrkbacken, Ven

Lördag 12/7
Sovmorgon. Avgång 09.30. Fint väder men nu mer moln och ökande vind från NO. Efter rundning av Kullens fyr satte vi kurs över Skälderviken mot Torekov där vi hade ett lunchstopp inplanerat. Vår medlem och tillika besättningsman Lars T Jonsson hade ordnat med kajplats och bjudit ner hela Torekov till kajen när vi kom. Det visade sig snart att anledningen till folksamlingen var att man höll på att bärga en motorbåt som grundstött på natten.
För dem som ville åka ut till Hallands Väderö var uppehållet tajmat med turbåten dit. Våra danska passagerare tog tillfället i akt och kom tillbaka nöjda och ännu mer solbrända.
Under tiden hade vi öppet skepp och samlade in lite kosing.
Vid tretiden vinkade vi adjö till Torekov och körde norrut. Vi gick innanför Tylön och signalerade till Erics fru som stod på klipporna. Därefter till Falkenberg och in i Ätran. Eric mönstrade av här.
Alldeles vid den gamla stenbron hittade vi övriga en bra restaurang med en prima grillbuffé.
Regnet kom vid tio tiden och det regnade hela natten.

Söndag 13/7
Avgång kvart över sju i regn. Det blev några långa ben norrut med tidvis dålig sikt och någon sjöhävning. Norr om Varberg lättade det upp lite så jag bestämde att gå in och runda Vendelsö för att vinka till hustrun. Vi passerade därefter ut mellan Malö och Onsalalandet för att via farleden ta oss till Valö fyr, vilken utgör början på Göteborgs södra skärgård. Regnet hade nu övergått i regnskurar.
Söder om Donsö gjorde vi en avstickare för att följa en militärled fram till Christenssons Oljor på Styrsö där vi bunkrade. Färden gick sedan förbi Känsö och Korshamnsrännans militärled förbi Saltholmen, Långedrag, Göteborgs Garnison, Nya Varvet, under Älvsborgsbron och förbi Ostindiefararen Götheborg innan vi förtöjde vid Maritiman.
Efter klargöring och rent skepp lämnade vi M 20 för att var och en ta sig hem till sitt.

Ett särskilt tack till Aage och Søren för all hjälp med att styra, förtöja samt hissa och hala flagga och gös!

/Göran Ringqvist
FC Etapp C

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *