Loggbok för M 20 år 2012

Januari – Mars

M 20 ligger förtöjd vid jagarpiren väl förberedd för snö och kyla. Veckvis har vi utsett en VO som ansvarar för olika kontroller ombord. Små problem löser VO på egen hand. Vid allvarliga störningar hamnar problemet hos Magnus Faxén. Systemet fungerar väl och M 20 klarar vintern med bravur!

April

Här börjar planeringen för den spännande säsongen 2012. Före månadens utgång skall s k Mellanbesiktning genomföras. Det innebär torrsättning, bottenmålning, byte av anoder plus mängder av olika småreparationer.Det gäller att passa på när vårt fartyg står på torra land. Tommy Eklund såg till att loggen blev utbytt och förberedde installation av ett nytt ekolod.
Åke Foghammar och Jörgen Ek svarade för upphandling och organisation.
Årsmötet hölls den 19 april i vackra lokaler på Djurgårdsvarvet.
M 20 förtöjdes nedanför Djurgårdsstaden och blev en trevlig partystation inför årsmötet. Klockan 07.00 dagen därpå tvingades fyra tappra upp ur bingarna. M 20 skulle förtöjas på Rindövarvet senast klockan 09.00. Det blev slagsmål om gummikläder och sydvästrar. Göran Ringqvist och Anders F. Håkansson delade på bryggtjänsten. Kyla och snöstorm blev ett slags adjö till vintern. Jan-Åke Linder och Mats Laurin tillhörde den tappra skaran.
Den 25 april genomfördes inspektionen av Gustaf Dillner från Sjöfartsverket som på Rindövarvet gav oss ett mycket högt betyg!

Maj-Juni

Åke Foghammar samlade gänget efter varvsvistelsen och förde den 5 maj M 20 till hemmahamn. Ombord fanns tunga pojkar; Johan Magnusson, Rickard Wallmark och Magnus Faxén

Den 11 juni genomförs en mycket lyckad ”VIP-resa”. Harald von Matérn var initiativtagare. På Bryggan står Håkansson medan Magnus Faxén står för det tekniska.

Den 12 juni chartras M 20 av Kurs 65 som fyller 50 år. Mats Andersson, Kim Hamilton, Harald von Matérn och Anders F. Håkansson genomför de något trassliga sjöturerna. Håkansson/Hamilton förtöjer jagarpiren klockan 18.00 och intar en landgångswhiskey.

Sista långhelgen i juni genomfördes den numer traditionsenliga navigationsövningen med SFRO/G. 10 navigationstörstande medlemmar mönstrar ombord under torsdagen den 28 juni med Johan von Otter i övningsledningen. Mats Andersson är fartygschef.
Efter sedvanlig förbrödring och säkerhetsgenomgångar kastar M20 loss mot förbeställd natthamn i Vaxholm. Något komplicerad förtöjning pga att bryggan ej fick belastas av fartyget utan speciellt utlagda bottenankrade tampar måste användas. Detta förfaringsätt ifrågasattes naturligtvis av fartygets mycket kompetenta personal, något som i sin tur förorsakade en del klagomål ifrån hamnkaptenen till SMM. Ärendet är helt utrett och avklarat.
Avgång på fredagsmorgonen med nav.övning inomskärs. Passage av bl.a Lådna, Finnhamn och Husaröleden och Kapellskär med förtöjning i östra hamnen på Arholma. Eftermiddags-besök på f.d. norra batteriet under ledning av en tidigare fartygschef M20 och dennes hustru/sambo som driver värdshus på norra Arholma. Inför kvällen dagsranson/fördrink (rom av mycket hög klass) följt av middag och mingel ombord.

Lördag morgonen bjöd vädergudarna på dåligt väder med regn och hårda sydliga vindar. Avgång norrut och M20 rundar Arholma i mycket grov sjö. Beslut gå inomskärs och ej till Hamnskär som var planerat. Samma väg tillbaka via Husaröleden till Loren igen där vi övar tilläggningar vid utmärkt kaj i det f.d. basområdet. Studiebesök iland, bad och lunch.
Eftermiddagen bjöd på väderförbättring med solsken. Elverksproblem pga trasig impeller i kylvattenpump. Fortsatt navigering söderut till Ornö där vi förtöjde i Kyrkviken på Ornö östra sida. Därefter Ornö krog med förbeställd middag och härlig utsikt över hamnen med
M 20 förtöjd tillsammans med en livräddningskryssare.

Avgång söndag morgon 08.30 via Järnholmsund, Baggenstäket, Skurusundet med förtöjning Jagarpiren kl 13.30. Lunch och utvärdering ombord, därefter rent skepp och hemfärd.

Juli

Olympiaseglingar i Nynäshamn 26 juli – 30 juli
Nynäshamns Segelsällskap, NSS, arrangerade kappseglingar för att celebrera 100-årsminnet av Olympiaseglingarna 1912. M 20 var engagerad som startfartyg för Starbåt och Finnjolle-klasserna. M20 gjordes klar för gång på torsdagsmorgonen 26 juli. Besättningen bestod av Sten Hecker (FC), Tommy Ekelund (MtjC), Lars Gattberg, Rikard Wallmark, Eric Jannerfeldt och Mats Laurin. I vackert sommarväder gick färden via Vaxholm, genom Finnhålet norr om Kodjupet, Djuröbron, Jungfrufjärden och den s.k. mtb-leden väst om Ornö. Vidare över Mysingen förbi Mysingsholm och Ö. Röko med förtöjning i Nynäshamn.
Vi rundade den nybygga jättestora nya piren och ”knöt fast” med babordssidan vid den stora piren längst in intill gästhamnen. En härlig dag blev det och på bryggan kunde vi under hela dagen njuta varje sekund över att få vara ombord på M20 under gång i Stockholms vackra södra skärgård på väg mot Nynäshamn.

På fredagen tog Åke Foghammar över som FC och även Sten Gattberg embarkerade som ”övnings-FC”. Under dagarna tre förbereddes och agerade M20 startfartyg såväl förankrad innomskärs norr om hamnen som stillaliggande utomskärs i kappseglingsområdet söder om Nynäshamn. Efter utförrättat värv med jubileumsplaketter till besättningen återgick M20 under måndagen den 30 juli fullbunkrade i strålande högsommarväder via Mysingen, Jungfrufjärden och Baggensstäket till hemmahamnen vid Jagarpiren bakom Vasamuseet.

Augusti

Upplevelsepresent
Lördagen den 18 augusti stod dussinet nyfikna passagerare på kajen väntades på sin present.
Vårt samarbete med www.upplevelsepresent.se hade lockat till ”full båt”! Passagerare som av olika anledningar, bl.a som julklapp, extra inkallelse till ”repövning” m.m. embarkerade förväntasfullt M20. Med Åke Foghammar som FC hann M 20 under två timmar med såväl ”I Vasas kölvatten” (framför slottet och Stockholms ström) som Hammarby sjöstad, och Nacka strand/Fjäderholmarna mot Skurusundet. En mycket lyckad och uppskattad tur av passagerarna.

M 20 med Veteranflottiljen till Åbo och Forum Marinum 21 – 29 augusti

Tisdag 21/8
Losskastning från Vasabryggan tisdag med 13 besättningsmedlemmar ombord. Mulet väder men inget regn och knappt någon vind. Efter passage av Vaxholms Kastell girade vi in i det smala och vackra Stegesundet. Därefter gick färden förbi fyren med det något annorlunda namnet Brödstycket och genom Lindalssundet med sina stiliga villor. Vi fortsatte på ostlig kurs mot Borgsundet, mellan Ljusterö och Grinda, där vi sänkte farten något från vår ekonomifart på 10 knop. Efter lunchuppehållet vid norra Svartsö gick vi söder om Ingmarsö, en passage som bjöd på många fina vyer. Väl ute på fjärden passade vi på att öva man över bord med hjälp av Williamson turn. Så småningom anslöt vi till Husaröleden strax söder om Finnhamn, och följde denna in mot Furusundsleden.
När vi kommit fram till Fejan hade Sjöbloms Fisk vänligheten att öppna restaurangen samt ge oss en trygg kajplats för natten med landström. Den stekta abborren gick inte av för hackor! Det visade sig att ytterligare ett sällskap fanns på restaurangen, nämligen några äkta vikingar som låg med sitt skepp i en vik norröver. De skulle segla iväg till Mariehamn nästa morgon. Vi gick mätta och belåtna ombord och somnade ovaggade.

Onsdag 22/8
Ombord på M20 purrades besättningen för ännu en dag till sjöss: Vi vaknade till ytterligare en mulen dag med lite mer vind från syd. Efter losskastning satte vi kurs ner mot och ut i Furusundsleden. Där fanns det gott om färjor som vi gjorde bäst i att hålla oss väl undan för!
Efter passagen söder om Tjärven kom vi ut på Ålands hav. Det gick långa sugande dyningar, vilka dock inte var till besvär. Efter ett tag siktade vi seglet på vikingaskeppet vid horisonten. Vi ändrade kursen en aning för att höra efter om allt var bra med dem. Allt var ok, så vi sade hej då med tyfonen och de svarade med sitt vikingahorn innan vi drog på igen till den våldsamma farten av 10 knop. Lunchen intogs under gång och smakade som alltid förträffligt.
Efter att ha väntat på en färja som vände kunde vi till sist förtöja i Mariehamn vid Lots-bryggan, akter om segelfartyget Pommern. Chiefen konstaterade att den för oss utsedda elcentralen måste anpassas till vårt elsystem. Kommunens folk kom dock snabbt på plats och gjorde en omkoppling så att vi kunde stänga av hjälpkärran. Även om vi inte låg i gästhamnen fick vi tillåtelse att utnyttja deras toaletter, duschar och bastu. Tidningen Nya Åland kom ombord och gjorde ett reportage. Läs reportaget här. Även den svenska generalkonsuln Ingrid Iremark med make fick en visning av fartyget.
Kvällen avslutades med en trevlig och god middag på Ålands Segelsällskaps paviljong.
När vi sedan var på väg tillbaka till M 20 kom våra vänner vikingarna roende i hamnen! Vi hjälpte dem med förtöjning och lånade ut fendrar så att de kunde ligga utan att stöta mot bryggan under natten. Detta var särskilt viktigt eftersom alla sov ombord med seglet som tältduk.

Torsdag 23/8
På Åland var det regn och vi skänkte våra nyvunna vänner vikingarna en tanke, då de tillbringat natten i sitt öppna skepp med ett segel som tak. Efter frukosten avtog regnet en aning och vikingarna började så smått att vakna. Vi fick tillbaka våra fendrar och så gav vi oss av genom skärgården söder om Mariehamn med Åbo som mål. Under resan skulle vi avverka ca 12 sidor i båtsportkorten plus specialer. Allt som allt cirka 88 M.
Efter Ledsund bjöd Skärgårdshavet på medvind. Det var i allmänhet stora vidder med en del fina passager särskilt vid Föglö och Ljungö. Även om det finns en hel del öar är det påfallande lite bebyggelse.

Farledsutmärkningen kännetecknas av stora tydliga ensmärken i form av orange tavlor. Vid ett tillfälle hittade vi dock inte det nedre av aktermärkena i en enslinje. Efter att ha gått ett tag på uttagen kurs kom emellertid märket fram – bakom en hög lastbil som hade parkerat på kajen! Vi kunde konstatera att vi låg rätt i leden.
Lagom till angöringen av Åbo hamn öppnade sig himlen och besättningen fick manna reling i regnkläder vid förtöjningen. På kajen var en mottagningskommitté med Forum Marinums VD Jaakko Tikka i spetsen. Vi förtöjde akter om den ståtliga fullriggaren Suomen Joutsen.
Kvällen avslutades med middag i M20:s mäss för besättningen.

Fredag 24/8
I Åbo förberedde sig M20 för att möta upp Rbb R142 Ystad och Mtb T56 på fjärden Erstan utanför Åbo. Klockan 17:00 avgick M20 med 9 passagerare, främst pressfolk, och 7 i besättningen för att möta T56 och Ystad ute till sjöss. Efter lite väntan så kom först T56 och rundade oss några gånger och sedan Ystad. Kamerorna från pressfotograferna överröstade nästan motorvrålet. klockan 20:00 dags för det get together-party som Forum Marinum arrangerat i museets båthall. Där saknades varken mat eller dryck; en fröjd för hungriga magar – sjön suger!

Lördag 25/8
Dagen ägnades år fartygsvisning och diverse landbaserade aktiviteter vid Forum Marinum.

Söndag 26/8
Busstur arrangerad av Forum Marinum för utflykt till marinbasen i Pansio.
Vi fick jäkta i oss frukosten eftersom bussen skulle avgå 09.00. Eller som vår förbindelse-officer sade: “08.59 har den ännu inte gått, 09.01 har den just gått”. Färden gick till ett minförråd som gjorts om till museum. Där fick vi en initierad visning av en pensionerad officer vid namn Eero Auvinen som kunde allt om de minor som fanns och ännu till stor del finns i Östersjön. Mycket intressant.
Efter hemkomst från Pansio lämnade Göran Ringqvist över FC-skapet till Åke Foghammar, som anlänt med färjan på morgonen. Förbindelseofficeren, kommendör Aimo Jokela, propsade på att få köra Göran R till flyget. Det visade sig att Aimo ville vädra sin veteranbil, en gul Citroên 2CV. Han tyckte det skulle vara ståndsmässigt för en veteran-FC!

Måndag 27/8
Vi gick samma väg mot Åland och Mariehamn som på ditresan. Väderleken bjöd dock på något sämre förutsättningar med vind och mer regn. Men även på resan västerut kom solen fram med jämna mellanrum.
Framåt kvällen anlände vi till Mariehamn och kunde förtöja på utsidan av T56 vid Lots-bryggan. Lågsäsongen hade börjat för segelklubben, så omklädningsrummet för damer och herrar var sammanslaget och uppdelat mellan vissa tider. Då damerna inte lämnat omkläd-ningsrummet på avsedd tid, blev några av oss mer prydda lite fördröjda men kunde till slut gå in i bastun strax efter klockan 18:00. Efter bastun bjöds besättningen ned i Gunrummet för lite stärkande dryck innan kvällen avslutades med en mycket god och näringsriktig måltid på Åss-paviljongen i hamnen.

Tisdag 28/8
Efter att M20 varit Rbb Västervik behjälplig vid losskastningen besökte besättningen Sjöfartsmuseet och fullriggaren Pommern. Vi avnjöt sedan lunch ombord innan avgång och vi kastade därefter loss strax efter kl 13. Även denna dag bjöd på lite mer vindar och omväxlande väder i övrigt. Resan mot Fejan gick längs samma rutt som på utresan.Då det visade sig att bryggan vid Fejans Krog inte kunde leverera elektricitet i tillräcklig mängd till M20, ställdes förfrågan till familjen Sjöblom som vi gästade för några dagar sedan huruvida det gick bra att använda deras brygga. Detta gick alldeles utmärkt!
Framåt kvällningen var det dags för middag, och besättningen vandrade mangrant vägen mot Fejans Krog. På vägen gjordes stopp vid det gamla karantän-sjukhuset Von Döbeln där Åke Foghammar berättade om Sjövärnskåren, Sveriges Flottas sglingsläger och ställets historia. Framme vid krogen intogs en mycket god måltid i glada vänners lag medan mörkret lade i sig över skärgården och Ålands hav.

Onsdag 29/8
Onsdagen bjöd på strålande väder. I lagom fart stävade M20 mot hemmahamnen.
Vi gick genom Stockholms skärgård samtidigt som den del av besättningen som inte var upptagen med fartygets säkra framförande genomförde ”Rent skepp”. Det uppstod ett problem med matlagning och disk, då ett antal säkringar brunnit upp. Elfelet gick inte att lösa under dagen, och vår lunch såg ut att bytas från soppa till något enklare. Varför inte vaniljyoghurt? Dock löses frågan med uppvärmning genom Janne Frumerie och fartygets mikrovågsugn och var och en kunde inta sin goda soppa rätt tempererad.
På väg mot hemmahamnen gjordes ett stopp på Vaxholms Fästning och Fästningsmuseet, där vi fick gratis inträde genom Åkes försorg. Vi kunde snart lägga till vid Jagarpiren vid Vasamuseet, och tackade varandra för en trevlig resa och goda insatser.

Veteranflotilljens reserapport finns att ladda ner här.

September

4 september hyr Svenska Bostadsfonden M20 en heldag. Losskastning 9.00 för en skär-gårdstur via Tegelön, Oxdjupet, Lindalssundet och Saxaren före lunchförtöjning vid Vaxholms Kastell. Lunch i Minbaren och konferens i utmärkta lokaler iland varefter åter till Jagarpiren med förtöjning 17.00. Åke Foghammar (FC) och Magnus Faxén (MtjC).

12 september hyr SMM med St. Eriks guider m.fl. M20 för en förmiddagstur i tre timmar. i Stockholms hamn, Hammarby sjöstad och Skurusundet. Åke Foghammar (FC) och Tommy Eklund (MtjC).

Oktober

3 oktober hyr Johan Boström M20 för en tur med sina arbetskollegor (tandläkare m.fl.).
I ösregn och hård sysostlig vind genomförs halva resan i mörker. Turen går via Nybroviken – Strömmen – Fjäderholmarna – inloppet till Skurusundet – längs Lidingölandet till Aga och åter via Fjäderholmarna. Gästerna var mycket nöjda. Sannolikt kommer några av dem bli medlemmar i föreningen M20. Sten Hecker (FC) och Magnus Faxén (MtjC).

4 oktober hyr Upplevelsepresent M20 för en gruppcharter. Turen gick via Stockholms Ström – Hammarbykanalen – Hammarby sluss – Riddarfjärden – Norr Mälarstrand.
Gästerna debarkerade glada och nöjda varefter vi gick tomma raka spåret tillbaka till Jagarpiren. Sten Hecker (FC) och Magnus Faxén (MtjC).

5-6 oktober hyr Lars Landström M20 för att fira Flottans telehantverkare 50 år!
Losskastning 13.00 för en skärgårdstur via Tegelön, Oxdjupet, Lindalssundet och Saxaren före förtöjning 17.00 vid Vaxholms Kastell. Efter utklarat missförstånd om middag på fästningen omförtöjer vi och intar en utmärkt jubileumsmiddag på Vaxholms Hotell! Just när vi är åter förtöjda vid Vaxholms Kastell vid 22-tiden mår en av passagerarna dåligt. Vi kallar på Sjöräddningen och ambulans som för den sjuke för vård på Danderyds lasarett. Allt avlöper väl och vi somnar gott efter en god kopp Irish! Söndagsmorgonen inleds som sig bör med ”Ägg och Bacon” som det anstår en sjöman. Losskastning 10.30 och åter hemma 12.30. Åke Foghammar (FC) och Lars Landström (MtjC).

13 oktober hyr Carl-Johan Friis M20 för ett moment under en Svensexa! (24 personer!)
Kl. 14.00 hämtar vi upp den blivande brudgummen vid Slusstrappan varefter han får agera ManO med MOB och förtöjningsövningar vid Skeppsholmen.
Passagerarskifte och därefter navigering via Hammarby sjöstad och Fjäderholmarna till Skurusundet. Den även inhyrda/lånade mb Nixie (Jacob Wallenbergs) läktrar 17.00 iland passagerarna i Södra Skurusundet varefter vi återvänder tomma till hemmahamnen. Åke Foghammar (FC) och Tommy Eklund (MtjC).

November

10 november. Minerings- och sjunkbomsfällningsövning vid firandet av Kmd Olle Andersson 70 år. Med näst intill fullbemannat fartyg, 12 gäster och 6 besättningsmän, genomförs en fingerad minfällningsövning ost och nord om Fjäderholmarna. ”Gröna burkar” med rödtofsad säkerhetssprint används såväl som minor som sjunkbomber i den efterföljande ”ubåtsjakten” i Halvkakssundet öster om holmarna Sverige och Danmark vid inloppet till Skurusundet. Navigering vidare via Vaxholm före hemfärd mot hemmahamnen med väntande Pytt-i-panna för alla, ombord på isbrytaren St Erik! Ett av alla uppskattat arrangemang och med nostalgiska vibbar surrande i luften. Åke Foghammar (FC) och Tommy Eklund (MtjC) + 4 däcksmän.

17 november. M 20 går ut i Stockholms hamn och möter Rbb Ystad som också skall ligga vid Vasa-museet över vintern. Efter lite system och manöverkontroller förtöjer vi på Ystads utsida och påbörjar avrustnig inför vintern. Göran Ringkvist (FC) och Magnus Faxén (MtjC).

19 novemer. Medlemsmöte ombord på St Erik. Efter lite allmän information om Föreningen M20 och planeringen inför 2013 höll Mats Ruhne ett uppskattat anförande om ”Vin, olivolja och Italienk buisness”. Deltagarna gladdes inte bara av Mats anförande utan även av hans Terenovin!

29 november. I isande kyla och snöglopp hyr Sandvik AB genom Jonas Nyman M 20 för en färd via Slottet, Hammarbyhamnen, Skurusundet och Tegelön för att förtöja vid Vaxholms kastell. Efter att ha kravlat sig ur alla overaller (utlånade av Ola Kvarnström) travar passagerarna (10 st) till museet och får en mycket intressant och gedigen guidning. Vila och mässsnack med öl och korv ombord innan gästerna går till ett dignande julbord i Kastellets matsal Pansarbatteriet! Under tiden lagar besättningen (5 st) en härlig 3-rätters middag ombord och äter och mår gott. Klockan 22.30 kastar M 20 loss i svartaste natten, med frisk vind och full snöglopp! Radar och GPS-plottrarna tar oss säkert mot hemmahamnen som vi förtöjer vid 00.15 sedan gästerna strax innan debarkerat på Skeppsholmen. Åke Foghammar (FC) och Magnus Faxén (MtjC) + 3 däcksmän.

December

12 december. Föreningen nås av budet att föreningens grundare och ordförande sedan 2005, Anders F. Håkansson somnat in stilla och lugnt i sitt hem. Förmiddagssolen sken över Lilla Varholmen när han lämnade oss. Vi tackar för lång och trogen tjänst och lyser frid över hans ljusa minne!

15 december. Med gemensamma insatser från en handfull skara medlemmar görs slutlig avrustning. Med värmande glögg och pepparkakor önskar vi alla varandra en God Jul och Ett Gott Nytt M 20-år!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *